• Cementtegels, ook wel Portugese tegels of patroontegels genoemd zijn handgemaakte tegels op basis van cement en pigmenten. Ben je op zoek naar een tegel die je huis of tuin kan opfleuren? De Portugese tegel is geschikt binnen en buiten, voor vloer en wand. Past de Portugese tegel in jouw huis?

  • Deze tegels zijn vooral bekend uit de statige huizen uit de jaren 20, maar de kleurrijke patronen passen ook in andere interieurstijlen zoals de landelijke, bohemien of Scandinavische stijl. Ben je op zoek naar een tegel die je badkamer, hal, toilet of keuken helemaal opfleurt? Dan is de Portugese tegel perfect.

  • Cement, pigment, water, tijd en geduld: met deze ingrediënten kun je een gedecoreerde cementtegel maken, net zoals de Moren dat al tien eeuwen geleden deden. Hoewel de productietechniek door de jaren heen is verfijnd, blijft het ambachtelijke en milieuvriendelijke handwerk centraal staan. De Europeanen leerden de kunst van het maken van kleurrijke cementtegels van de Moren, die gekleurd marmerpoeder in een mal goten, daar cement over strooiden en het geheel samenpersten tot een stevige tegel voor vloeren en wanden. De Moren brachten deze technieken naar Spanje toen zij het land in 711 veroverden, en hun invloed is nog steeds zichtbaar in steden als Córdoba, Sevilla en Granada, met het Alhambra-paleis als hoogtepunt van Moors Arabische bouwkunst. De muren van dit gebouw zijn prachtig versierd met talloze veelkleurige tegels. Hoewel de cementtegels na de verdrijving van de Moren in 1492 uit de mode raakten, werden ze in de negentiende eeuw herontdekt door archeologen die opnieuw belangstelling wekten voor Arabische ontwerpen vol geometrie, kalligrafie en bloemen. Tegenwoordig zijn cementtegels weer populair, zowel in historische als moderne architectuur. Nieuwe ontwerpers in de Mediterranee hebben de basis van deze ontwerpen overgenomen en aangepast aan de eigen culturele smaak, wat heeft geleid tot een vernieuwde waardering voor deze unieke vorm van ambacht.

  • Art Nouveau: aan het einde van de negentiende eeuw zijn cementtegels vooral populair bij de high society van Barcelona, met Antonio Gaudí als belangrijke ontwerper binnen de Art Nouveau beweging. Gaudí ontwierp een appelgroene zeshoekige tegel voor Casa Milà, en cementtegels werden in deze periode steeds geliefder in Spanje en Zuid-Europa.

    Twintigste eeuw: In de vroege twintigste eeuw zijn cementtegels de meest populaire vloerbedekking in de Mediterrane regio, waaronder Noord-Afrika, Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië. Ze verspreiden zich naar de voormalige Europese koloniën en wereldwijd. Deze bloeitijd eindigt in de jaren vijftig, wanneer goedkopere industriële materialen zoals graniet, keramiek en kunststof de voorkeur krijgen.

    Eenentwinstigste eeuw: aan het begin van de eenentwintigste eeuw groeit de vraag naar authentieke en duurzame producten, zoals cementtegels, Dit wordt gezien als een reactie op het technologische tijdperk, waarin industriële materialen vaak milieuschade veroorzaken. Cementtegels worden zonder verhitting geproduceerd met milieuvriendelijke ingrediënten, en steeds meer ontwerpers waarderen ze vanwege hun kwaliteit en decoratieve waarde.

Productie van de Cementtegel

Een goede cementtegel is compact, waterdicht en zeer duurzaam. Er wordt tijdens het productieproces alleen gebruik gemaakt van de beste natuurlijke materialen als echt marmer en kiezelpoeder & organische pigmenten. Deze materialen worden vervolgens onder hoge druk machinaal samengeperst. De verschillende patronen in deze patroontegel worden gevormd door in een handgemaakte koperen mal de verschillende kleuren stuk voor stuk handmatig in te brengen.De tegels worden per stuk en geheel met de hand gemaakt. Het is een zeer zorgvuldig en ambachtelijk proces dat alleen door zeer goed opgeleide vakmensen uitgevoerd kan worden.
De uiteindelijke kwaliteit van de tegel wordt bepaald door de maker ervan. Cementtegels zijn opgebouwd uit twee verschillende lagen die makkelijk kunnen worden gezien wanneer je de tegel van de zijkant bekijkt.

1. Voor ieder nieuw patroon maakt men met de hand een nieuwe koperen mal. Deze patroontegel past precies in een frame, dat op zijn beurt in een hydraulische pers staat. Het frame bepaalt niet alleen het formaat, maar ook de kwaliteit van de toplaag van de cementtegel. Men giet het pigment kleur voor kleur in de mal, precies volgens het gewenste patroon. Het pigment bestaat hoofdzakelijk uit marmerpoeder, fijn wit cement, organische pigmenten en andere mineralen.


2. Nadat de mal op een speciale manier is verwijderd, besprenkelt men de kleurlaag (eerste zichtlaag) met een mix van zeer fijn zand en cement. Dit zorgt ervoor dat het overvloedige vocht goed wordt geabsorbeerd.


3. De derde stap in het proces is het met precisie afvullen van het frame met een dikkere mix van zand en cement dat zorgvuldig wordt gladgestreken. Daarna dicht men het frame volledig af en perst de tegel samen in de hydraulische pers.


4. Na het persproces verwijdert men het frame en de afdichter en inspecteert men de tegel zorgvuldig op de gewenste kwaliteit en het gewenste patroon. Vervolgens gaan de tegels voor 24 uur in een waterbad om uit te harden. Tot slot blijven de tegels nog 7 dagen in droogrekken opgeslagen voor de laatste uitharding.

  • Onze cementtegels, ook wel patroontegels genoemd, zijn oorspronkelijk uit Marokko afkomstig, waar we in 2006 mee begonnen. Later ontdekten we dat ook in Vietnam cementtegels werden gemaakt, met een superieure kwaliteit die veel beter is dan die uit Marokko. Vietnamese tegels hebben een gladder en egaler oppervlak en zijn sterker, wat te maken heeft met de hoogwaardige grondstoffen, vaak geïmporteerd uit Duitsland, en de persingstechnieken. Vietnam, ooit een Franse kolonie, kreeg in het verleden tegelpersen uit Frankrijk voor de productie.

  • Na de communistische overgang moesten fabrieken concurreren, wat leidde tot verder perfectionering van de technieken en een uitzonderlijke kwaliteit. We hebben besloten om onze cementtegels uitsluitend uit Vietnam te betrekken; de productiekosten zijn vergelijkbaar met die uit Marokko, maar de kwaliteit is aanzienlijk beter. Het enige nadeel is dat Vietnam verder weg ligt, waardoor de levertijden soms langer zijn.

  • Fabrieken

    In de loop der jaren hebben we met verschillende fabrieken in Vietnam samengewerkt, wat heeft geleid tot lichte kleurverschillen in de tegels. Om dit op te lossen, zijn we in gesprek gegaan met de grootste fabriek, die zowel de capaciteit als de expertise heeft om aan onze eisen te voldoen. We hebben duidelijke afspraken gemaakt over levertijden en kwaliteit, ondersteund door een ISO certificaat. Dit heeft geresulteerd in een gestroomlijnde productie met vrijwel geen kleurverschillen, en de leveringen komen doorgaans op tijd in Nederland aan, met enkele uitzonderingen. We bezoeken onze fabriek in Vietnam regelmatig. Het is een waar genoegen om in Vietnam te zijn! De medewerkers werken in een schone, goed geventileerde omgeving, en de directie zorgt voor uitstekende arbeidsomstandigheden. Ze lunchen gezamenlijk en profiteren van eencollectief ziekenfonds, waaraan ook wij bijdragen. De medewerkers zijn vrolijk enhebben een positieve houding ten opzichte van hun werk. Ze kunnen in alle rust werken, zonder het lawaai en de druk die vaak in Europa heersen, waardoor zemet passie onze prachtige Azule patroontegels kunnen maken. Kinderarbeid is absoluut niet aan de orde; in Vietnam wordt er veel gedaan om kinderen een goede toekomst te bieden. Bovendien kost het jaren om de vaardigheden te verwerven die nodig zijn voor het maken van cementtegels!

  • Grondstoffen

    Een cementtegel is samengesteld uit drie hoofdcomponenten: cement, pigment (marmerpoeder) en water. De pigmenten die in dit proces worden toegepast zijn van organische oorsprong en worden onder hoge druk geperst. Het productieproces is koud. Dit betekend dat er geen warmtebehandelingnodig is, wat het proces niet alleen energiezuinig maakt, maar ook ecologisch verwantwoord. Het water dat nodig is voor het uitharden van de tegels wordt gerecycled. Buiten de fabriek is een waterreinigingsinstallatie geplaatst die het gebruikte water op het terrein zelf reinigt, waardoor waterverspilling tot eenminimum wordt beperkt. Ook wordt er geen materiaal verspild; beschadigde tegels worden gedoneerd aan lokale scholen voor mozaïekprojecten of als puinbed voor bestrating gebruikt. Tegels met kleurverschillen of productiefouten worden ook naar de lokale markt gestuurd, waar ze wordengeschonken aan scholen, weeshuizen en openbare gelegenheden. Het hele productieproces, evenals de gebruikte grondstoffen en arbeids- omstandigheden, is duurzaam en maatschappelijk verantwoord—iets waar wij bij Designtegels.nl BV volledig achter staan en ondersteunen waar mogelijk. Na het zien van het productieproces begrijp je waarom deze kunstzinnig handgemaakte tegels hun prijs waard zijn. Elke tegel wordt immers afzonderlijk met de hand gemaakt, wat uniek is.